Gratis Spray Telefoni Inte Alls Gratis

Internetleverantören Spray lockar till bredbandstelefoni med ett "prova gratis i en månad" erbjudande som inte alls är gratis utan kostar 49 kr i ordinarie startavgift. I stället är det enbart den första månadsavgiften, 29 kronor, som Spray inte tar betalt för.

Ett telefonnummer och en voicemail inbox ingår i abonnemanget som får en fast årskostnad på 397 kronor, d v s startavgiften plus månadsavgifterna. Abonnemanget kan bara betalas med kontokort. Samma tjänster erbjuds av Skype med tjänsten Skype-In för ungefär 270 kronor per år. Skype-In tituleras fortfarande beta och betalas en gång per år. Banköverföring är möjlig.

Samtalskostnader tillkommer. Leverantörerna av Internet-telefoni håller sig till ungefär samma priser för samtal. Spray lägger till 20 öre i öppningsavgift. Spray förefaller först vara lite billigare på samtal till mobiltelefoner men det är bara till vissa nätverk. Skype har en enhetstaxa för samtal till mobiltelefoner. Spray tar inte betalt för samtal till andra Spray-abonnenters. Skype-användare å andra sidan behöver inte betala för ett abonnemang för att ringa varandras datorer - det är gratis. Skype erbjuder Skype-Out för samtal till vanliga telefoner. Det är inte ett abonnemang utan en samtalspott, liknande ett kontantkort.

I mina ögon är Skype alltså fortfarande vinnaren, främst för att det är gratis att använda och starta. Vill jag lägga till en kontantpott (Skype-Out) kan jag göra det. Vill jag ha ett telefonnummer och en röstbrevlåda går det bra (Skype-In). Skype har dessutom flera miljoner användare. Jag tror jag skulle känna mig lite ensam på nätet om jag föreslog att någon skulle "Spraya" mig. Med Skype kan jag alltid säga "jag ringer dig, jag har Skype" och "ring mig gratis, skaffa Skype."

Det hänger på tekniken. Om Spray visar sig vara en pålitlig leverantör kan det vara värt några hundra per år för att få det där extra telefonnumret som gör att farmor kan ringa med lokaltaxa även om jag sitter uppkopplad på ett kafé i Venedig. Att Spray bara erbjuder kundservice för IP-telefoni via e-mail är oroväckande: e-mail support och live chat support ger oengagerade standardsvar. Och vem vill vänta till nästa dag på ett förtydligande från en supportassistent som uttryckte sig klumpigt?

Den verkliga mördaren är dock Sprays dolda avgift: 10 kr extra per månad för att få se namnet på vem som ringer! Spray telefoni är integrerat med Outlook om man så vill. Att visa ett namn från kontaktlistan samtidigt som ett nummer innebär inget merarbete vare sig för systemet eller personalen. Att namnpresentationen trots detta göms undan och bara kan plockas fram mot betalning tyder på en "kunder är suckers" attityd som vi sett för mycket av från monopolets dagar. Utmanare som inte visar att de har ett bättre förhållningssätt är inte annorlunda. Om de inte har något som är bättre, varför göra sig besväret?

Spray-länkar: Spray, IP Telefoni Spray, Prislista, Kampanjsida, Pressmeddelande, via IDG.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem