Så Knäpper Du Snygga Skärmbilder

Har inte du heller riktigt fått kläm på vad tangentbordets Print Screen knapp ska göra egentligen? Eller snarare, du förstår konceptet men det händer aldrig något och när det en gång gjorde det blev du inte klokare utan kliade dig i håret och frågade, nu då?

Någon gång ska jag titta närmare på Windows inbyggda funktion för Print Screen knappen. Tills dess gör jag som miljoner andra datoranvändare, det vill säga använder något av de många fina alternativen. Tydligen finns det nu ett screen-grab program med många funktioner som är gratis också. Titta närmare på Winsnap version 1.1 beta 5.

Själv börjar jag få kläm på SnagIt 8 som jag använder för den här bloggen - du ser bilderna i bloggens poster. Det är utmärkt men har en stor nackdel: efter 30 dagar kostar det pengar. Kan du få loss ca 400 kr för att betala licensen kommer du inte bli missnöjd. Framförallt är det funktionerna för redigering jag gillar; en blogg som den här ska inte vara utan pilar som pekar och ringar som markerar. Eller? SnagIt låter mig också spara profiler och hot-keys så att jag snabbt får rätt sorts bild, t ex helt fönster, del av fönster, rullande fönster, bild med aktiva länkar - och många fler alternativ.

NtWind som gör Winsnap och Close All som jag rekommenderade i den förra posten, listar också gratisprogrammet MWSnap. Titta närmare på det också om du är på jakt efter ett bra gratisprogram. Låt mig veta vad du tycker.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem