Varför Skaffa dot-mobi?

Intresset för dot-mobi domäner är svagt enligt flera tidnings-artiklar, t ex den här på Realtid.se. Jag håller delvis med de utvecklare som menar att eftersom alla websajter kan göras mobil-vänliga (och därmed uppfylla .mobi standarden) behövs inte en särskild domän. Men det är utifrån ett perspektiv som utvecklare. Som marknadsförare kan man hitta fler skäl att använda dot-mobi domäner.

1. Det ger en klar signal till användare att det här är en sajt som är anpassad till min mobila enhet. Som potentiell besökare slipper jag fråga mig om besöket till webplatsen kommer vara problemfritt eller om jag måste strula med funktioner som inte hanteras bra av apparaten jag har i handen.

2. Även om alla sajter automatiskt kan peka alla handläsare till sin mobi-anpassade underavdelning så vet jag som besökare inte det. Jag vill inte nödvändigtvis riskera en mindre härdsmälta. Med .mobi vet jag, jag behöver inte chansa eller hoppas.

3. Dot-mobi är utmärkt för kampanjsidor som inte använder företagets vanliga domän. En affisch på busshållsplatsen med reklam för "Charterrabatter.mobi" av ett stort reseföretag ökar chansen att jag faktiskt surfar till charterrabbater.mobi under min resa hem från jobbet, mer än t ex ett vanligt "alltidsolresor.se".

4. Som innehavare av ett varumärke vill jag verkligen inte att någon annan använder mitt företagsnamn som dot-mobi domän; jag vill inte heller betala flera tusen pengar för att lösa en tvist och stoppa missbruket av mitt varumärke.

5. Jag vill att besökare som chansar på att jag har mittföretagsnamn.mobi kommer till min sajt direkt, inte till en sida som säger "köp denna domän" och försöker installera trackers på min lilla apparat som inte har så stort minne.

6. Sjuttiofem kronor per år är värt det, även om jag inte tänker använda domänen för en egen sajt utan bara pekar den till min ordinarie mobi-anpassade sida.

7. Flera bra kampanjnamn är redan upptagna under de viktiga generiska toppdomänerna som dot-com, dot-se.

Flera anledningar att skaffa .mobi eller väger argumenten mot .mobi tyngre? Säg vad du tycker.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem