Gizmo eller Skype?

Sedan jag bloggade att Gizmo utmanar jätten på Internet-telefoni, Skype, har jag gjort mitt bästa för att inte ladda hem Gizmo. Resonemanget gick så här: du älskar Skype, du behöver inget mer. Det blev ett mantra som jag rabblade innan jag gick till sängs, för att motstå frestelsen att kliva upp mitt i natten och installera Gizmo. Jag gav löftet i fredags. Nu är det söndag och jag är en lycklig Gizmo-entusiast. Om du är i samma situation kan du ha nytta av den här snabb-guiden till Gizmo.

Vad är Gizmo? Telefon över Internet, som Skype. Du kan ringa från en dator till en annan dator gratis om båda parterna använder Gizmo. Gizmo Call Out är en samtalspott du köper för att ringa billigt till vanliga- och mobiltelefoner. Gizmo Call In är ett telefonnummer i valfritt land; personer i det landet ringer ett vanligt inrikessamtal, du tar emot samtalet via din dator och uppkoppling. Du kan också vidarekoppla Gizmo-samtal till din vanliga telefon, och betalar då Gizmos Call Out lokala taxa för vidarekopplingen.

Ringa Gratis? Ja, även till vanliga telefoner och mobiltelefoner säger Gizmo, med vissa förbehåll: 1) Både du och den du ringer måste vara aktiva Gizmo-användare. Det innebär förmodligen att ni båda aktivt måste köpa kredit för att ringa icke-Gizmo användare på vanliga telefoner. Gör ni det så får ni ringa till varandras vanliga telefoner och mobiltelefoner gratis också. 2) Tjänsten är begränsad till vissa länder. I Sverige t ex ska det gå att ringa gratis till vanliga telefoner, inte mobiltelefoner. Läs mer här. 3) Gizmo förbehåller sig rätten att begränsa samtalstiden för de här gratis-samtalen. 4) Det finns ingen publicerad plan som anger hur många gratissamtal man kvalificerar sig för.

Vad gillar jag mest? Telefonsvarare (voicemail) kommer som standard. Hos Skype måste du köpa ett Skype-In nummer för att få voicemail. Välj mellan färdiga meddelanden eller spela in meddelanden själv. Gizmo integreras också med Google Talk, som jag också dyrkar för att det är integrerat med Gmail och för att det är ett smidigt chat- och telefoniprogram.

Vad gillar jag minst? Gizmo har ingen SMS funktion, det har Skype. Det går inte att registrera Call In nummer i vissa länder som jag teoretiskt skulle vilja ha ett telefonnummer i, som Barbados. Gizmo listar många länder men när jag testade köpsidan kunde jag bara välja US, UK, Fr. och Es. Skype har också en utmärkt filöverförare, det har inte Gizmo.

Installera och Ringa... Ladda hem, installera, registrera tog mindre än fem minuter. Servicen fungerade perfekt vid första försöket som var till Gizmos test-telefon i San Diego, USA. Ljudkvalité och stabilitet lämnade inget mer att önska. Att det gick så smidigt beror också på att jag gått igenom inställningarna för ljudkortet och nätverket tidigare när jag installerade Skype.

Bredband och Router? Jag behövde inte ändra något. Eventuellt kommer jag ställa in routern på port-forwarding i framtiden. Det ska inte behövas men kan ge en extra millisekund.

På min Gizmo-önskelista: I dag går det bara att söka på användarnamn i Gizmo. Det borde vara som i Skype, att man kan söka på riktigt namn, e-mail adress och geografi. Chatten kan också förbättras, i Skype är chatten snyggare och det är lättare att komma åt känsloikonerna. Sist men inte minst: Gizmo finns ännu inte på svenska.

Prestation? Gizmo påverkar inte min processor lika mycket som Skype, som brukar fastna på 100 procent CPU aktivitet efter några minuter. Å andra sidan har jag inte testat Gizmo för längre samtal ännu. Om Gizmo även i fortsättningen inte påverkar systemet nämnvärt och om Skype inte hittar en lösning för oss många användare som har problem med CPU-toppar så blir Gizmo min självklara favorit.

Kompabilitet? Jag ringde ett Skype-In nummer från Gizmo Call Out och det fungerade utmärkt.

Betalservice? Välj mellan Visa, MasterCard, AmEx eller en PayPal betalning. Inga andra alternativ.

Support? Gizmos web-sajt är inte lika avancerad som Skypes men den har tillräckligt med information, även om två sidor inte laddade.

Slutsats: Det gick snabbt att komma i gång med Gizmo. Skype har fler funktioner, som SMS och filöverföring. Gizmo använder inte lika mycket resurser. Gizmo lockar med gratis-samtal till andra aktiva användares vanliga telefoner - med betoning på locka eftersom sådana personer ändå är vid datorn mycket och då går det bra att ringa PC till PC, som också är gratis. Jag kommer hålla Gizmo aktivt samtidigt som Skype. På så vis får andra personer välja vilken tjänst som fungerar bäst för dem och jag har ett alternativ om Skypes nätverk tillfälligtvis skulle hålla lägre standard än vad jag är van vid.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem